onsdag 28 april 2021


Anna Lihammer, doktor i historisk arkeologi och Ted Hesselbom, grafisk designer har nyligen utkommit med boken "Vikingen"- en historia om1800-talets manlighet. Förlag är Historiska Media,2021.

Boken skildrar hur den arketypiska bilden av vikingen uppstod, vilka behov den mättade i ett samhälle i upplösning och hur det påverkar bilden av historien idag.

Vikingar och vikingatid som fenomen skapades på 1800-talet,det är ju inget nytt, men här ges detaljer i hur det hela uppstod.

Författarna menar att 1800-talets skapelse är en relevant och befogad del av vår historia,Att den säger oss mycket om skapande av historiska bilder och gestalter, om hur 1800-talets föränderliga mansideal och  om hur historien brukades i maktens egenmäktiga gestaltning av sig självt, om behovet av att kontrollera det förflutna och hur  det kan användas. Den viking vi möter här är här för att stanna, oavsett hur mycket arkeologin fortsätter att motsäga den.

De fortsätter med att likt Frankensteins monster går den inte att styra och den får ingen ro.

Vad händer härnäst med vikingen eller vart tar den vägen till slut? Det går inte att säga.

Lihammer och Hesselbom understryker att det är inte i vikingatiden vi ska leta efter det..

Kanske det också är dags att befria vikingatiden från vikingen och att befria vikingen från vikingatiden?

Listan över produkter och av varumärken med ordet viking är lång. Går man in på Patent- och registreringsverket får man fler än 400 träffar på varumärkena med ordet viking inkluderat i namnet. Och  då gäller det Sverige.

Eller inom modet: "klä dig som en viking",maskulint och brutalt enkelt för en man, rejäla gummisulor, läderförkläde och oljerock.

Nazisterna använde vikingatemat i olika sammanhang. Beklagligt nog.

Men vikingen överlevde detta, och återuppstod ex. 1958 i filmen "Vikings"med Tony Curtis och Kirk Douglas i huvudrollerna. Filmen blev en stor succe, och bidrog till en global spridning av vikingatemat.

Så här radas en rad fakta och intressanta vinklingar upp i boken om marknadsföringen av vikingen.

Är du intresserad av historia och vikingar så har du här en intressant och givande läsning att greppa.

Boken fyller en väsentlig funktion med sin annorlunda belysning av vikingen.

Torbjörn Andersson
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar